Yogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van henkenmarja grolleman - WaarBenJij.nu Yogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van henkenmarja grolleman - WaarBenJij.nu

Yogjakarta

Door: Marja en Henk

Blijf op de hoogte en volg henkenmarja

12 Augustus 2018 | Indonesië, Jogjakarta

Gisterochtend om 7 uur zijn wij vertrokken uit ons kleine paradijsje met de bustaxi naar yogjakarta. Onderweg keken we onze ogen uit, prachtige landschappen, veel groen, uitgestrekte rijstvelden met mensen met zo'n traditionele puntige, rieten hoedje, kleine, veelal felgekleurde, huisjes verscholen tussen de bananenbomen en palmbomen, kleine verkooptentjes aan de weg met groente en fruit, kinderen die spelen en zwaaien als we langs komen rijden. We zouden heel graag willen uitstappen en aan de kant van de weg, stilletjes willen kijken (en genieten) naar al dat moois....maar helaas de bus stopt niet.....ja, slechts 1 keer in een klein dorpje waar we wat konden gaan eten. Dus zit er niets anders op dan in de bus te genieten van alles wat we zien.
Halverwege de middag komen we aan bij ons hotel. En omdat het onze trouwdag is (ja, ja, 30 jaar alweer), hadden we ons zelf getrakteerd op een luxe hotel. Voor het hotel stonden mooi versierde borden met de teksten: gefeliciteerd met jullie huwelijk, we dachten heel even dat het voor ons was maar het bleek dat in het hotel een huwelijksfeest aan de gang was. :)
En toen gebeurde het...... 2 mooi in traditioneel kostuum gestoken mannen deden de deur voor ons open, ze bogen voor ons, en toen we binnen stapten in de enorme glimmende lobby, zagen we allemaal hele nette mensen (gasten) lopen. Mannen strak in het pak, vrouwen helemaal opgedoft met mooie jurken en stilettohakken. En ......daar stonden wij, met onze korte broek, wandelsandalen, bezweet en het haar in de war met een backpack om......Nu keken de mensen ons ook aan, maar dit keer vast niet om dat wij westerlingen zijn. We hebben net gedaan alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, we hebben onze tassen afgegeven, die werden naar onze kamer gebracht !, hebben ingecheckt en zijn naar onze kamer gegaan. Dit hotel is misschien iets te luxe voor ons, maar we gaan er zeker van genieten!!!
Vandaag zijn we naar de Prambanan tempel geweest. Dit is de grootste Hindoe tempel ter wereld en gebouwd omstreeks de 9e eeuw. Alle tempels zijn niet meer compleet en ze zijn nog steeds aan het restaureren. Maar wat een indrukwekkend gebouw. We hadden het al wel op foto's gezien maar als je er voor staat dan doet dat wel wat met je. We waren gelukkig mooi vroeg zodat het er nog niet zo druk was en we alles uitgebreid konden bekijken. Achter de Prambanan stonden nog 3 tempels, 2 daarvan waren klein en nog lang niet voltooid maar de laatste was al net zo indrukwekkend al de Prambanan zelf.
Omdat we vanochtend vroeg waren vertrokken hadden we nog tijd genoeg om yogjakarta-stad te bekijken en alvast treintickets te regelen voor dinsdag.
Nu zitten we heerlijk op ons riante balkon met de voetjes omhoog uit te rusten en ons op te laden voor morgen. Dan gaan we naar de Borobudur, kijken of het net zo'n mooie indrukwekkende tempel is als de Prambanan. Wij gaan er in ieder geval van genieten!

• 12 Augustus 2018 - 18:23

Lisa En Jasper:

Wat een mooie reis! Lekker genieten van al die luxe. Jullie huis is nog (bijna) helemaal heel!