Ella - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van henkenmarja grolleman - WaarBenJij.nu Ella - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van henkenmarja grolleman - WaarBenJij.nu

Ella

Door: Marja en Henk

Blijf op de hoogte en volg henkenmarja

10 Augustus 2019 | Sri Lanka, Ella

Met pijn in ons hart hebben we donderdag afscheid genomen van Arugam bay. Henk wilde het liefst nog 3 dagen (weken, maanden) bij boeken maar we wilden ook wel weer iets cultureels doen.
De busrit ging voorspoedig en na 5 uur, incl. overstappen, zijn we in Ella aangekomen. Het bergdorpje Ella is klein en bestaat uit 1 hoofdweg met daaraan cafeetjes, restaurants en winkeltjes maar ligt in een schitterend berglandschap. Er zijn hier veel backpackers, veel verkeer, bussen - vrachtwagens maar alles wel op loopafstand. Het guesthouse is werkelijk prachtig, aan de rand van het dorp. We hebben dan ook meteen een nacht bij geboekt. Het is hier prachtig groen en er zijn hoge bergen en ook de temperatuur is lager. Aan de kust was het 37 overdag en 30 'S nachts, hier is het 27 overdag en 20 'S nachts.
Vrijdagochtend hebben we een theeplantage bezocht. Er zijn hier veel grote theeplantage maar dit was een kleine en zij doen alles op een ecologische manier. We mochten meehelpen om de bladeren te plukken en ondertussen vertelde de eigenaar hoe en waarom hij dit is begonnen. Na het plukken werden onze bladeren (versneld) gedroogd en legde hij uit hoe het werkelijke droogproces is zijn werk ging. Heel interessant en wij hadden geen idee hoeveel werk het is om van plukken van bladeren tot een kopje thee te komen. Alhoewel we geen theeleuten zijn hebben we verschillende soorten thee geproefd en we moeten zeggen.....heerlijk!
Daarna hebben we little adam's peak beklommen. Dit is het kleine broertje van DE Adam's peak die we misschien ook nog gaan beklimmen, en maar 1141 m hoog.. We kwamen langs enorme uitgestrekte theevelden en langs een grote theefabriek en vooral het laatste stuk ging steil omhoog. Het was zweten maar het uitzicht in 1 woord geweldig!
Op de terugweg besloten we een stop te maken om iets te drinken. Mensen in Sri Lanka vragen doorgaans 2 vragen. 1. Waar kom je vandaan? En 2. Hoe vind je Sri Lanka? Deze man stelde na de 1e vraag, willen jullie ook marihuana? Wij natuurlijk helemaal stom verbaasd, dus snel doordrinken en verder lopen voordat er nog meer rare vragen komen.
Vanmorgen hebben we een wandeltocht gemaakt naar de Nine Acres Bridge, een hele klim door een bos. Deze spoorbrug is enorm hoog en staat bekend om de 9 bogen en de trein vanuit Kandy komt hier langs. Mensen staan zowat op het spoor om de trein langs te zien komen. Het is ook een prachtig gezicht al hebben wij wel aan de zijkant gestaan. De terugweg hebben we een andere route genomen en na ruim een uur waren we weer in Ella en net op tijd want er brak een hoosbui uit.
We hebben nu verschillende kanten van Sri Lanka gezien, het noorden, traditioneel in kleding en gebruiken en weinig toeristen. De kust, heel vrij en relaxt en hier is het een mix, veel mensen die gaan hiken, maar ook de oudere bewoners die nog in de traditionele kleding lopen. 1 ding is overal hetzelfde, als je iets vraagt aan een Srilankees dan wiebelt hij met zijn hoofd, het is geen nee en geen ja, het lijkt op zo'n hondje die je op de hoedenplank van de auto zet (dus Jolande...je had gelijk). Wij steken vaak onze duim op en als zij dat dan ook doen is dit (meestal) een ja!
Morgen, zondag, is het onze trouwdag, 31 jaar alweer. Vorig jaar zaten we in Yogjakarta en nu gaan we naar nuwara Eliya en dit keer met de trein.
Groetjes Henk en Marja

• 12 Augustus 2019 - 09:44

Je Favoriete Dochter:

Dat is ook onbeleefd. Een gegeven paard in de bek kijken. Volgende keer gewoon accepteren, dat zou die bergwandeling een stuk leuker maken!