Habarana - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van henkenmarja grolleman - WaarBenJij.nu Habarana - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van henkenmarja grolleman - WaarBenJij.nu

Habarana

Door: Marja en Henk

Blijf op de hoogte en volg henkenmarja

02 Augustus 2019 | Sri Lanka, Habarana

Gisterochtend zijn we al vroeg met de tuk tuk vertrokken naar het busstation waar we al snel "onze" bus gevonden hadden. Het ritje naar Habarana zou maar 2 uurtjes duren (0,90 p.p.). Gelukkig hebben alle bussen en ook alle treinen Arko (Alle Ramen Kunnen Open) want de temperatuur staat hier op standje heel-erg-warm. De chauffeur had er ook zin en en volgens ons heel erg haast want hij reed als een malle, links en rechts inhalen, op het laatst keihard remmen enz. Het laatste half uur moest hij wel iets langzamer rijden omdat de weg niet bepaald vlak was. We waren nog niet uitgestapt of de tuktuks stoven op ons af, Wij zijn daarom eerst maar de eerste de beste eettent ingevlucht om iets te eten en om te kijken waar we precies moesten zijn. Gelukkig was het niet ver en konden we het lopend af.
De logde waar we nu zijn staat in een rustige omgeving iets buiten Habarana en ziet er aan de buitenkant heel leuk uit. Binnen was het iets minder.......vrij sober, veel mieren en ander ongedierte in de badkamer en als klap op de vuurpijl kwamen we er vanochtend achter dat we een nest muizen op de kamer hadden. Nu zijn we niet bang voor muizen maar wij hoeven ze niet binnen en ze hadden en vest van Marja al aangevreten. Gelukkig zijn ze meteen verwijderd en ons onderkomen is weer helemaal schoongemaakt.
Toen we gister tegen de middag aankwamen vroeg de eigenaar wat we van plan waren te doen de komende dagen. Nu hadden we voordat we aan deze reis begonnen wel wat wensen, voor Henk was dat de olifanten zien incl safari/jeeprit (Marja wilde de krokodillen en de slangen) en Marja wilde de rotsvesting Sigiriya graag beklimmen.
We konden dezelfde middag al mee met een jeep naar het Kaudulla National Park, met z'n 2-en. Er zijn meerdere parken in dit gebied maar de meeste olifanten zijn in deze tijd in dit park te zien. Helemaal top en tegen 2 uur werden we opgehaald. Bij het park was het druk maar volgens de gids is het nu veel rustiger vanwege de aanslagen in het voorjaar.
De weg in het park was slecht en vol met gaten en onderweg zagen we niet meer dan een paar apen en een aantal kleinere dieren (helaas voor Marja geen krokodillen, daar was het daar te droog voor). Eenmaal bij een vlakte waar ook een meer is zagen we de olifanten in overvloed. In de ochtend en late middag komen ze daar om te drinken. We waren zeker niet de enigen maar de jeeps hielden genoeg afstand zodat ze niet werden gestoord. Het was waanzinnig om te zien, zoveel olifanten bij elkaar.
Tegen de avond waren we weer bij de logde en hebben we daar maar gegeten en daarna vroeg naar bed want de volgende ochtend om half 7 zou de jeep klaarstaan om ons naar Sigiriya te brengen.
Dus om 6 uur ontbijt (Vakantie????) en na een ritje van een half uur stonden we om 7 uur voor de rots. De rots beklim je door het nemen van heel veel trappen op te gaan. Ongeveer halverwege voert een ijzeren wenteltrap je naar een rotsspleet met rotstekeningen daarna door naar een afgevlakt top waar we 2/3 van de klim er hadden opzitten. Henk heeft het hierbij gelaten vanwege zijn hoogtevrees, Marja heeft het laatste stuk wel gedaan. Het laatste gedeelte gaat bijna loodrecht omhoog maar het uitzicht was waanzinnig.
Om 10 uur waren we alweer bij de logde en hebben nu besloten dat we vandaag niet veel meer gaan doen....chillen dus!
Morgen gaan we via Polonnaruwa naar Valaichchenai, en dat ligt aan de kust. We hebben een guesthouse met uitzicht aan zee geboekt om even uit te rusten en te genieten van de zee.

We zullen proberen om een aantal foto's aan onze verhalen toe te voegen maar de site werkt niet altijd mee....

Groetjessssss Henk en Marja

• 03 Augustus 2019 - 16:45

Ineke Giesen:

Dag Henk en Marja.
    Het ziet er idd. erg indrukwekkend uit. Goed dat je de bus/trein etc. Goed weet te vinden. Hoe lang blijven jullie.