Jakarta naar Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van henkenmarja grolleman - WaarBenJij.nu Jakarta naar Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van henkenmarja grolleman - WaarBenJij.nu

Jakarta naar Bogor

Door: Marja en Henk

Blijf op de hoogte en volg henkenmarja

04 Augustus 2018 | Indonesië, Bogor

Gisterochtend zijn we na het ontbijt Jakarta gaan verkennen. Henk wilde graag bij de haven kijken maar omdat te ver om te lopen was besloten we om met de bus te gaan. Maar tijdens het wachten zagen we de overdekte scooters rijden, bajaj, en besloten om daar mee te gaan. Nu is het verkeer nogal hectisch, ze rijden daar links maar dat links beslaat de hele weg en ze rijden kriskras door elkaar, en in een bajaj is het niet anders. We gingen van links naar rechts en overal tussendoor, maar het was geweldig en we kwamen op de plek waar we wilden wezen. De haven viel tegen, oud en smerig, de boten vielen van ellende uit elkaar en toen iemand aanbood om mee te varen in een kleine touristenboot die er net zo gammel uitzag, hebben we dat aanbod maar afgeslagen. Na rond gekeken te hebben in het gebied er om heen zijn we met de bus teruggegaan. 's Avonds zijn we uit eten geweest en het kost hier echt helemaal niets, €5 voor 2 personen, met drinken, en dit was in een restaurant, in de tentjes die op elke straathoek te vinden zijn kost het nog minder, en het was heerlijk!
Jakarta was mooi maar erg druk. Het verschil tussen arm en rijk is hier duidelijk zichtbaar. Vooral in de kleine straatjes tussen de hoofdwegen, waar de grote hotels en bedrijven staan, is het erg. We beseffen dat wij die armoede niet kunnen oplossen maar het is wel naar om te zien dat het zo oneerlijk is verdeeld.
Vandaag zijn we met de trein naar Bogor gegaan. Leuke treinrit en hoe verder we kwamen hoe groener het werd. We wisten niet precies waar ons hotel stond dus vroegen we een agent om de weg, helaas kon hij geen engels dus naar de volgende. Na 3 a 4 keer vragen kwam er spontaan een vrouw naar ons toe die wel Engels kon en zij legde ons uit welke taxibus we het beste konden nemen. Maar ook deze man reed verschillende keren verkeerd en moest vaak om de weg vragen. Uiteindelijk zijn we er gekomen en we moeten toegeven, het was te ver om te lopen. We zitten nu in een klein familie hotel en nu ik dit stukje schrijf, op het dakterras, zitten er 2 jongens achter mij gitaar te spelen en te zingen. Wat wil je nog meer, fantastisch weer in een mooi land op een dakterras met uitzicht en live muziek.....
Wij zijn hier 2 nachten, morgen gaan we de botanische tuinen bekijken en de dag erna, maandag, door naar Bandung.